Menu
|

Sprzęt czyli wszystko czego nie potrzebujesz

Sprzęt czyli wszystko czego nie potrzebujesz

Jeśli dobrze pamiętam w roku 2002, Gazeta Wyborcza „wyposażyła” wszystkich swoich fotoreporterów w Polsce w cyfrowe aparaty Canon G2. Do tej pory wszyscy fotografowaliśmy na negatywach.

Powiedziałem wtedy, że będę się bronił do upadłego i nigdy w życiu nie wezmę do ręki 'cyfrówki’. Rok później sprzedałem Canona F1, AE1 oraz T-90. Zostałem fotoreporterem cyfrowym. Od zawsze jednak byłem związany z firmą Canon. Odpowiadała mi plastyka ich obiektywów, ziarno cyfrowego obrazu a nawet pewne niedoskonałości w zakresie przenoszenia rozpiętości tonalnej. Tak w przypadku Canona, wada jest zaletą. Tak  mówiłem, nigdy nie zmienię systemy Canona, na żaden inny…
I nagle pewnego dnia.

Perfekcja i spokój. To określenia pasujące do tego aparatu.
Absolutnie każdy techniczny aspekt jest perfekcyjny.  Przestałem się obawiać, że 'coś mi nie wyjdzie’. Zacząłem ustawiać ostrość i światło manualnie, zacząłem więcej uwagi zwracać na to co widzę przez wizjer a nie na to co widać w wizjerze. Patrzę i widzę.

Zmiana systemu to dość poważne i wyczerpujące zajęcie nawet dla kogoś kto wie jak to zrobić. Kilka porad, dobrych, praktycznych i teoretycznych, zawsze się przyda.

Teoretyczne

  1. Sprzedaj, oddaj, schowaj cały dotychczas używany sprzęt.
  2. Rozstań się z nim w pokoju, możesz nawet mówić do aparatów, obiektywów, tobie to pomoże.
  3. Przygotuj się na nowe. Nieznane. Niespodziewane. Czytaj, oglądaj, rozmawiaj z tymi, 'którzy już wiedzą’.
  4. Przygotuj się na zazdrość i krytykę. Nie wszystkich stać na zmianę sprzętu, nie wszystkich stać na zmianę w ogóle.
  5. Nigdy nie myśl o powrocie do starego sprzętu. Nawet przez chwilę.

Praktyczne – Canon = Sony A7r2

  1. Musisz mieć lepszy komputer, tak, zacznij od tego. Wymień stary dysk na SSD, kup dodatkowy dysk zewnętrzny, kup więcej pamięci RAM itd… Jeden plik RAW z Sony to ok 80MB. mało tego, musisz też zainstalować najnowsze wersje RAW oraz zaktualizować programy (lightroom, photoshop)
  2. Jeśli nadal chcesz używać swoich obiektywów(Canon EF), kup przejściówkę EOS-SONY, np.: Sigma MC-11, pamiętaj – do Sony podłączysz praktycznie każdy obiektyw, nawet średnioformatowy.
  3. Kup Sony A7r2
  4. Nie bez przyczyny w pudełku z aparatem otrzymasz dwa akumulatory. Jeden wystarcza na ok. 300zdjęć, tylko. Musisz mieć więcej prądu. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
  • dodatkowy grip (mieści dwa akumulatory) – VG-C2EM
  • w menu wybieramy zasilanie USB i podłączamy zwykły PowerBank, tak, to działa! Do tego samego portu micro USB podłączamy również interwałometr, w takim przypadku akumulator podłączamy za pomocą adaptera.
  • po prostu, dodatkowe akumulatory NPFW50
  1. Aparat posiada funkcje o których istnieniu, 'zwykły posiadacz Canona’, nie ma pojęcia. Należy się z nimi oswoić:
  • bezgłośna migawka, całkowicie elektroniczna. Należy zachować czujność w świetle fluorescencyjnym, należy też pamiętać o spadku rozpiętości tonalnej przy używaniu tej funkcji (nie fotografujemy zachodów słońca z cichą migawką)
  • ustawianie ostrości w trybach AF kontrastowy oraz AF z wykrywaniem fazy
  • manualne ustawianie ostrości z elastycznym podglądem (jedna z moich ulubionych funkcji)
  • automatyczny balans bieli działa 'w punkt’, zawsze
  • automatyczna ostrość działa 'w punkt’, zawsze
  • podgląd na żywo
  • przypisanie dowolnych funkcji do dowolnych przycisków na body aparatu (oprócz przycisku spustu migawki)
  • jest mały i lżejszy od lustrzanki o 300 gramów
  1. Nie obawiaj się elektronicznego wizjera, nie obawiaj się braku lustra: to działa.
  2. Myślisz sobie, taki mały nie poradzi sobie w codziennych trudach reportażu, ślubu, portretu i krajobrazu… Moja Żona mówi: mały ale dzielny!

W następnym odcinku opowiem co można wycisnąć z tego aparatu. Jeśli masz pytania – pisz. Na wszystkie odpowiem.

14 Comments Leave a reply

  1. Adrian Tomczyk
    Permalink to comment#

    Właśnie sprzedałem graciarnie Canona i idę w Fuji. Nie muszę mieć FF za to funkcje typu ostrzenie na oko, działające w 100/100, albo automatyka która ustawia parametry tak żeby ludzie w kadrze byli ok (np. w sytuacji pod słońce). Podoba mi się fakt iż JPG są w pełni użyteczne. Kupiłem X-t10 i kilka szkieł. Powalają Canonowskie, poza tym mam x100s, mały ale wariat. Fajne szkło i mechaniczna migawka centralna która nie dość że bezgłośna to ma czas synchro z błyskiem 1/4000. Aparaty szalenie dyskretne.

    Reply
    • sklodowski
      Permalink to comment#

      Tak jest! Dyskretność bezlusterkowców to ogromna zaleta. Różnica pomiędzy FF a np 4:3 zaciera się (jakoś matryc) a coraz częściej jednym z głównych kryteriów przy wyborze aparatu staje się sentyment…

    • tosz
      Permalink to comment#

      Też poszedłem w Fuji. X-Pro1 Z sentymentu zachowałem jeszcze system Nikona, ale… Fuji ma rewelacyjną matrycę i obiektywy. Szczególnie te jasne stałki 1,4 rozwalają wszystko. Do tego dynamika etc.

      • Krzysztof Skłodowski
        Permalink to comment#

        Szanowny tosz, niestety wspomniany przez Ciebie system Fuji i Sony A7R2 to dwa różne światy. Świat Sony jest bardziej szczegółowy, precyzyjny, poetycki i co ważne, sprawia, że codzienne fotografowanie jest po prostu fotografowaniem a nie zmaganiem ze sprzętem.

  2. grzegorz staniszewski
    Permalink to comment#

    Krzysztofie ale zmiana sprzętu…
    ja mam NEX7 i brakuje mi obiektywu o szerokim kącie i w miarę jasnego co byś polecił (fajnie by było w rozsądnej cenie)

    Reply
    • sklodowski
      Permalink to comment#

      Czy masz adapter Sony LA-E2? Czy sprawdzałeś obiektyw 19mm?

  3. grzegorz staniszewski
    Permalink to comment#

    nie, a czy potrzebuję? mam Sony E 16-50 mm f/3.5-5.6 OSS a kiedyś miałem Sony E 2,8/16 mm i uważam, że jest lepszy
    mam jeszcze SONY SEL-18200 F3.5-6.3
    a co myślisz o SAMYANG 12 2.0 SONY E NEX 12MM ale nie działa AF (czasami by się przydał)

    Reply
  4. grzegorz staniszewski
    Permalink to comment#

    a może jakiś szeroki kąt na bagnet A?

    Reply
    • Krzysztof Skłodowski
      Permalink to comment#

      Właśnie dlatego pytałem czy masz adapter Sony LA-EA2 lub LA-EA3? Jeśli tak, oferta będzie z pewnością szersza…

  5. grzegorz staniszewski
    Permalink to comment#

    nie wiem czy warto kupić adapter na bagnet A + obiektyw
    wydaje mi się że dla amatora (tzn dla mnie) im prościej tym lepiej

    a co myślisz o tym E 16 mm F2.8 w porównaniu z Samyang 12mm f2.0, Carl Zeiss Touit 12 mm f/2.8 czy ten który proponujesz SEL1018 F4 OSS

    łatwiej mi się fotografuje obiektywami jaśniejszymi
    i czy na co dzień obiektyw bez AF będzie wygodny

    Reply
  6. Hubert
    Permalink to comment#

    Jest tylko jedno ALE. Bardzo długo posiadałem system Minolty, później Sony. Dodam, że jestem pasjonatem, a nie profesjonalistą. Liczyłem że firma Sony będzie dysponować ofertą dla wszystkich. Modele były długo wprowadzane na rynek, zawsze gorsze dla wysokich ISO, a obiektywy albo tanie albo kosmicznie drogi tak jak dla Sony A7, które zamierzałem zakupić. Aktualnie posiadam canona 6d, który jest rewelacyjny w wysoki ISO i dostęp do szerokiej gamy używanych stałek w rozsądnej cenie.

    Reply
    • Krzysztof Skłodowski
      Permalink to comment#

      W przypadku Sony A7(R2, S2 itd) możesz używać dowolnych obiektywów, nie tylko Sony. Jeśli masz w szafie stary obiektyw dziadka od powiększalnika, również będziesz w stanie go 'wpiąć’ i zrobić zdjęcie. To się nazywa kreatywność.

Leave a comment

Your comment(click button to send)

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Podaj dalej

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!